Merlify 2.0. Vad är nytt?
Äntligen har vi sammansatta nycklar!
I Criotive skapade man en eller flera nycklar med en viss giltighet (policy). Till denna nyckel kopplade man lås och användare (mottagare av nycklar) för att sen skicka ut nyckeln till användarna. Ett återkommande problem var att man i organisationen gjorde fler nycklar som ibland skickades till samma användare varpå mottagaren skrev över befintlig nyckel. Nu kommer användaren bara ha en nyckel* som kan förändras över tid.
Andra nyheter:
- Löpande förnyelse.
- Dynamiska roller - Olika nivåer på admin.
- Återanvänd kort/taggar.
- Inget startdatum på nyckeln.
Grupp: Utgångspunkten är att det finns ett antal objekt (lås) i gruppen. Genom att koppla användare till gruppen så får användarna en sammansatt nyckel för dessa objekt (lås). En användare får därmed endast en nyckel*, men som kan förändras med att användaren kopplas till fler grupper eller att antalet objekt (lås) i grupperna förändras.
För att koppla användare till en grupp så väljer ni personer på vänster sida och flytta till höger sida. Tryck spara! Ni kan också koppla användaren till en grupp på användarkortet.
Dynamiska roller: Det finns f.n. sex olika roller som kan definieras utifrån 70 parametrar. Vi sätter dessa åt er utifrån önskemål. En roll bör vara mottagare av nycklar (delegation?), en roll bör vara en normal administratör (admin?). Därtill kan ni ha exempelvis förvaltare som sätter mallar så som policy. Förslagsvis bygger ni rollerna så att de kompletterar varandra dvs en admin som även skall kunna ta emot en nyckel bör ha roll admin+delegering. Inte en roll som har dessa sammanslaget. För att den som har rollen "redigera roller" inte skall kunna ändra sig till en högre roll har vi följande rangorning som standard (lägst nummer är högst). Vi kan sätta en annan rangordning hos er organisation, men meddela oss detta.
- 1 Förvaltare
- 2 Admin
- 3 Sjuk & Hälsovård
- 3 Omsorg
- 5 Delegering
- 5 Personlig info
Ingen starttid på nyckeln: Det går inte att sätta en starttid på nyckeln i nya Merlify 2.0. Med ett sällsynt undantag* så finns det ingen praktisk nytta med starttid på nyckeln. Starttid har varit den största källan till orosmoment då låsens klocka kan gå fel, och man tolkar detta som att låset eller nyckeln är trasig då nyckeln inte fungerar. Men det var tidpunkten som inte infallit än. Vi har haft låset LS300 på marknaden i 12 år nu och dicipinen att hålla låsets interna klocka rätt har av förståeliga skäl varit varierat i olika organisationer.
*Genom att ha en nyckel med access till alla lås och med en starttid har man kunnat verifierat om låsets interna klocka går fel (dragit/nollställt sig) genom att lägga den på låset. Denna kontrollnyckel kan man framöver tillverka i Lock Manager eller om man gör en i Criotive innan det systemet stänger.
- Användare: Likt tidigare är mottagarens unika identitet en e-post adress (med användarens namn)
- Lås (objekt): Definieras som en låsgrupp lika tidigare. Normalt har er leverantör lagt in låsen när systemet lämnas över till er.
- Appar: Det blir en och samma app för det som tidigare var Criotive Access och Criotive Kiosk.
Mottagare av nyckeln: När mottagaren skapat ett konto och loggat in har de en nyckel att ta emot och installera på sitt kort.
Tryck installera och lägg kortet enligt instruktioner i appen mot baksidan av telefonen, Efter installation kan användaren uppdatera respektive radera eller rapportera kortet förlorat. Om kortet rapporteras förlorat kommer en ny nyckel med en generation högre för installation på nytt kort. Denna nyckel "dödar" den tidigare nyckeln när den presenteras för låset.
Inte nytt men bra att veta!
- En tag som är låst på en person kan inte användas till en annan. Den måste först rapporteras förlorad för att kunna användas igen
- Om ni tar bort en användare utan att ha rapporterat kort/tag förlorad kommer den fortfarande vara låst till "en användare". Det har sin bakrund i att användare som tas bort inte raderas i egentlig mening. Användaren anonymiseras och alla uppgifter tas bort men "nn" ligger kvar med sitt unika ID för att loggarna inte skall sakna händelser.
- Autoutloggning sker i app och webgränsnitt efter 12 timmar. Systemet har även "multiutloggning" dvs om du loggar ut i appen blir du utloggad i webgränssnittet och vice versa.