FAQ Merlify 2.0 Web
Det beror med ett undantag på att ni väntat med att läsa av servicekortet mot mobiltelefonen. Detta skall ske i "en rörelse". Om ni läser ut loggen med servicekortet kl. 12.31 och sedan läser av kortet mot telefon 12.42 så kommer loggen att visa fel med 11 min. Läs mer om varför samt undantaget på sidan "Rapporter".
När vi läser in loggen får vi två uppgifter från låset vilka är MAC/UID som vi redovisar oförändrat samt användarID. AnvändarID är ett nummer som är mellan 2000-20000 och när de skapas användare i Merlify får första användaren ID 2000, nästa får 2001 osv. Det innebär att i alla organisationer finns en (exempel) 2009 med ett användarnamn.
I de fall en användare finns i fler organisationer exempelvis Narnia SäBo och Narnia Obo så kan de (antagligen) hämta logg från bägge organisationerna. Om personen som hämtar logg från ett lås på SäBo är inloggad i appen för organisationen Obo kommer loggen att paras mot fel organisation och fel personer. Den som tittar på rapporten kommer dock att kunna uppmärksamma att loggen ligger i fel organisation.
En användare definieras som en mejladress. Om mejladressen redan finns kommer det inte bli en dublett och den befintliga användaren påverkas inte av eventuellt nya inställning du satte vid importen (så som policy och grupptillhörighet).
Om du använder funktionen "Bjud in användare" och användaren (definierad som en mejladress) redan finns i organisationen kommer den inte accepteras. Du ser dubbletten/dubletter rödmarkerade i högersektionen.
Skapa ett excelblad med 3 kolumner som har rubrikerna: email, first name, last name. Fyll på med mejladresser (obligatoriskt) och ev. förnamn och/eller efternamn. Spara dokumentet som CSV (kommavgränsad) (*.csv)
Det kan bero på flera saker:
1 Du har blivit borttagen av en admin.
2 Du har redan skapat ett konto (ev. i en annan organisation)
Lösning: Om du ev skapat konto pröva att logga in. Du har ett konto om du kommer vidare när du skrivit användarnamn och klickar "fortsätt". Om du vet att du inte redan skapat ett konto be din admin att radera dig och lägga upp dig på nytt så kommer en ny länk.
1 Du har blivit borttagen av en admin.
2 Du har redan skapat ett konto (ev. i en annan organisation)
Lösning: Om du ev skapat konto pröva att logga in. Du har ett konto om du kommer vidare när du skrivit användarnamn och klickar "fortsätt". Om du vet att du inte redan skapat ett konto be din admin att radera dig och lägga upp dig på nytt så kommer en ny länk.
Det finns en knapp "Glömt lösenord" i appen och webgränssnittet.
Användaren har ett konto i en annan organisation (också). Om du har rättigheter för båda organisationerna får du ta bort kontot i båda organisationerna om avsikten är att radera alla uppgifter. Om du försöker ta bort personen för att du vill "börja om" så pröva andra alternativ till felsökning eller kontakta oss.