FAQ App (användare)
Du har skrivit in emejladressen och valt ett lösenord och därefter klickat på skapa konto och får meddelandet: Det går inte att ansluta till tjänsten reCAPTCHA. Detta beror på att din mobil inte är uppkopplad mot mobildata eller Wi-Fi.
Om du får meddelandet: "Det gick inte att skapa kontot just nu, försök igen senare" så beror det på att du inte har uppkoppling eller att du skrev ett ogiltigt lösenord (Skall vara minst 8 tecken med minst en versal och en gemen bokstav samt en siffra).
1 Kontrollera att du skrivit rätt mejl.
2 Kontrollera om mejlet hamnat i skräpmappen.
Observera att din arbetsgivare även kan ha ett övergripande skräppostfilter förutom din skräppostmapp i mejlklienten. För att lösa detta skall ni se till att följande två domäner blir tillåtna avsändare (prata med er IT avdelning):
no-reply@verificationemail.com
samt
@criotive.com
Du har endera ett kort som vi inte stöder än, eller så har inte telefonen stöd för att programmera kortet (som vi eventuellt stöder). Det finns fler sätt att ta reda på vilket. Vi har en lista med telefoner som vi provat och vet om de fungerar eller inte. Ibland räcker det med att uppdatera programvaran i telefonen så börjar det fungera. Du kan också läsa av kortet med en app som heter "NXP Taginfo".
Gå till Google Play i din telefon. Sök och ladda ner "NXP Taginfo". Öppna appen och lägg ditt kort/bricka mot telefonens NFC punkt (NFC skall vara aktiverad på telefonen). Om Korttyp som visas finns på våran lista "fungerar" är det din telefon som inte stöder tjänsten.
- Kortet har används av en annan användare i din organisation och är låst till denne. Det är en effekt av att vi skulle kunna utveckla den efterlängtade funktionen "Förlorat kort"
- Du höll inte kortet stilla under hela överföringsperioden. (pröva igen)
- Den sektor vi försöker programmera används redan (någon annan har lagt information där).
- Kortet/brickan är trasigt.
- Kortutgivaren har lagt för oss okända säkerhetsnycklar på kortet/brickan. Vi kan med kännedom om dessa komma vidare.
1 - Det finns en tidsbegränsning (giltighet) som nått sin gräns. Om ni i appen trycker på det vita fältet under nyckelns logo så expenderar fältet och eventuell giltighet/uppdatering anges där.
2 - Ni har fått fler olika nycklar som har skrivit över varandra. Om ni har en nyckel till "A" och får en nyckel som går till "B" och accepterar och installerar den så kommer nyckeln "A" på kortet/brickan att skrivas över och upplevelsen blir att kortet slutat fungera om ni är vid låsen som tillhör "A". Om detta är fallet så läs "Jag har skrivit över en nyckel som jag vill ha tillbaka"
3 - Låset har vid batteribyte "nollställt" den interna klockan och tiden börjar om 2009-01-01. Om ni i kombination med detta har en starttid på ert kort exempelvis 2020-02-02 så kommer låset att ni inte är behörig (förens om ett antal år...)
Om du har blivit ombedd att avinstallera en nyckel från ett kort/bricka eller vill flytta nyckeln till en ny kort/bricka så går det inte i Criotive Kiosk. Använd då appen Criotive access.
Alternativ 1: Långpress på Criotive Access appen -> Info om appen -> Lagring -> Rensa data.
Alternativ 2: Inställningar (kugghjulet) -> Appar -> Inställningar -> Appar och aviseringar -> välj criotive access -> Lagring -> Rensa data.
Alternativ 3: Ominstallera appen.