FAQ Web (admin)
Det går inte att ta bort en användare då loggen skulle försvinna vilket är betydelselöst för en del men viktigt för andra. Ur ett GDPR perspektiv försvinner logg ur låsen efter ett tag men man skall inte kunna ta bort betydelsefull data från en dag till en annan. En plan finns för en lösning på att kunna göra användarna inaktiva eller liknande för att undvika att skicka nycklar till personer som inte är kvar eller ligger med fel mejl.
Tidigare fungerade det så här: Det beror på att det finns en nyckel skickad till hen. Ta bort användarens koppling till nyckeln, vilket kan vara direkt eller indirekt (Indirekt om användaren ligger med i en användargrupp). Ta då bort användaren från nyckeln eller gruppen. Publicera därefter nyckeln igen och ta sen bort användaren.
OBS! Tänk på konsekvenserna av att ta bort en användare:
1 Personen försvinner från loggar retroaktivt så förslagsvis har ni en policy om att de exempelvis ligger kvar 3 månader efter avslutad tjänst.
2 Om personen har dessutom har installerat en nyckel (utan att radera vid avslut) och ni tar bort kopplingen och därefter raderar personen så finns inte informationen att personen har en (eventuellt) giltig nyckel. >En nyckel kan "dödas bort" mot låsen genom "borttappat kort" funktionen men bara så länge personen finns i systemet. Läs om borttappade kort på sidan "genvägar ämne och senaste nytt"
Det finns fyra sätt för detta
1 Om accessen är tidsbegränsad kan man låta accessen bli inaktiv.
2 Användaren kan själv radera sitt kort/bricka. Användaren öppnar appen klickar på nyckelns text i vita fältet. Då expanderar fältet och tre prickar syns. Användaren klickar på prickarna och väljer "radera" och därefter följer instruktionerna. Ni ser att så är gjort i översikten i admin verktyget på personens status.
3 Ni tar bort personernas rättigheter i administrationsverktyget. När personen loggar in i appen och lägger kortet/brickan mot telefon så raderas accessen. Ni ser att så är gjort i översikten i admin verktyget på personens status.
4 Läs mer om "borttappat kort"
OBS! Tänk på att om ni sen tar bort personen i systemet så försvinner även för denna bakåt i tiden.
1, Användaren kan ha två olika kort och på respektive laddar användaren ner två nycklar.
2, Användaren kan ha samma kort och två nycklar som skriver på två olika sektorer på Mifarechipet (från två olika "organisationer" i Merlify).
Fungerar inte:
3, Användaren har ett kort och får två kort efter varandra som nyttjar samma sektor på Mifarechipet. Den senast nedladdade nyckeln kommer då att skriva över den första. (Om någon lagt information som inte kommer från oss innan så kommer vi inte att kunna skriva över detta.)
Ovanstående beskrivs med Mifare Classic, men är applicerbart på Mifare Desfire.
Användargrupp A skall få Nyckel A
Användargrupp B skall få Nyckel B.
Om du upplever att Användargrupp A har fått Nyckel B som tillägg till sin korrekt erhållna Nyckel A så titta så att inte en användargrupp A ligger som undergrupp (av misstag?) i användargrupp B. Då får användargrupp A alla nycklar som användargrupp B är kopplade till.